به نام خالق هستی بخش
خدمت مفسّر عالیقدر آیت الله دیباجی اصفهانی
سلام علیکم
بنده از حضرتعالی سوالی دارم که آیه ای در قرآن کریم وجود دارد که خداوند در سوره زمر فرموده : ای کسانیکه ایمان آورده اید از رحمت خداوند ناامید نشوید بعد در آخر آیه می فرماید خداوند همه گناهان شما را می بخشد حالا سوال من اینست که شخصی که مدتی از عمر خود را بدنبال کسب روزی حلال بوده و الان افراد را که اموالشان را غصب کرده برای برگرداندن اموالشان در دسترس ندارد باید چکار کند بخشبده شود ؟ سوال دوم: چرا خداوند کلمه {جمیعا} را در پایان آیه آورده؛ اگر به معنی همه گناهان باشد پس مال حرام خوردن هم نوعی گناه است چرا با وجود توبه باز هم این گناه بخشیده نمیشود؟
پاسخ معظم له
بسم الله الرحمن الرحیم
بعد التحیه و السلام
بله خداوند متعال در سوره زمر آیه شریفه ۵۳ میفرماید{قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ}(ای رسول رحمت) بدان بندگانم که (به عصیان) اسراف بر نفس خود کردند بگو: هرگز از رحمت (نامنتهای) خدا نا امید مباشید، البته خدا همه گناهان را (چون توبه کنید) خواهد بخشید، که او خدایی بسیار آمرزنده و مهربان است. ولکن در سوره مبارکه نساء آیه ۴۸ و آیه ۱۱۶ میفرماید: {إِنَّ اللَّهَ لَا غْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ}خدا گناه شرک را نخواهد بخشید بنابراین آن کلمه {جَمِیعًا} که در سوره زمر آمده است در سوره نساء تخصیص خوده است ، علاوه بر این در سوره مبارکه مائده آیه ۳۸ میفرماید {وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَهُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُمَا جَزَاءً بِمَا کَسَبَا نَکَالًا مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ}دست زن و مرد دزد را به کیفر اعمالشان ببُرید، این عقوبتی است که خدا مقرر کرده و خدا مقتدر و به مصالح خلق داناست.همچنین در آیه شریفه ۳۹ خداوند می فرماید: {فَمَنْ تَابَ مِنْ عْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ یَتُوبُ عَلَیْهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ} مرد و زن دزد بایدانگشتانشان قطع شود اما اگر قبل اثبات دزدی نزد حاکم توبه کردند و صالح شدند قطع دست از آنها برداشته میشود. خداوند کلمه «اصلح» آورده یعنی بعد از توبه گر مال مردم را به صاحبانش برگردانید توبه کرد و صالح شد خداوند توبه او را قبول میکند چنانکه در تفسیر صافی ج ۲ ص ۳۴ و تفسیر الکاشف ج ۳ ص ۲۵۶ آمده است؛ و اگر صاحبانش را نمی شناسد یا دسترسی ندارد بمقدار آن مال به نیت ردّ مظالم به فقراء کمک کند و نیت کند ثوابش از صاحبان مال ؛ واگر بعد از مدتی صاحبان مال آمدند باید اموالش را به آنان برگرداند والله العالم
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید محمد تقی دیباجی
بازدیدها: ۴