اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خانه » اخبار » ایام الله در قرآن کریم

ایام الله در قرآن کریم

بسم الله الرحمن الرحیم

 

استاد بزرگوار حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی

سلام علیکم

در قرآن کریم سوره ابراهیم خدا  کلمه «ایام الله » را آورده است ؛ نظر حضرتعالی بعنوان مفسر قرآن کریم در مورد این کلمه چیست ؟ التماس دعا

 

 

پاسخ معظم له

 

بسمه تعالی

بعد التحیه والسلام

زمان یکی از پدیده های عالم هستی است؛ خداوند شب و روز را آفرید «خَلَقَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ» [۱] چنانکه مرگ و حیات را آفرید « الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ»[۲]و نیز انسان را آفرید«الرَّحْمَنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ الْإِنْسَانَ عَلَّمَهُ الْبَیَانَ»[۳].

شناخت زمان و شناخت رویدادهائی که در زمان گذشته رخ داده و واقع شده و علّت صعودها و نزول ها، فرازها و نشیب های اجتماعی، اثر بسزائی در تکامل و تعالی انسان دارد.

رویدادهای زمان گذشته، زاد و توشه سفر آینده زندگی خواهد بود، همه روزها «ایام الله » است؛ اما روز خروج نوح نبی الله  علیه السلام از کشتی؛ روز نجات ابراهیم خلیل الله  علیه السلام از آتش نمرود،و روز غلبه موسی کلیم الله علیه السلام بر فرعون و غرق شدن فرعون و فرعونیان در آب ، تجلّی دیگری دارد. و همچنین روز غلبه حضرت رسول الله  صلی الله علیه و آله بر مشرکین در جنگ بدر و نصرت اسلام و مسلمین بر کفّار با اینکه عدّه و عُده نداشتند و دشمن به اصطلاح تا دندان مسلح بود؛ ظهور دیگری دارد و درس عبرتی برای بشر خواهد بود که انسان همواره باید در همه حال به خداوند توجه کند؛ قال الله الحکیم :« وَلَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّهٌ ۖ»[۴].

در برخی از روایات از معصوم علیه السلام وارد شده که:«أَیَّامُ اللَّهِ ثَلَاثَه: یَوْمُ الْقَائِمِ وَ یَوْمُ الْمَوْتِ وَ یَوْمُ الْقِیَامَه».[۵]  امام علیه السلام فرمود:  ایام الله  سه روز است:  روزی که حضرت مهدی سلام الله علیه از پشت پرده غیبت ظاهر می شود و چشمان ما مسلمانان را به جمال عدیم المثالش روشن می کند و روز مرگ (روز وداع و جدائی و روز مسافرت به سفری که بازگشتی در آن نیست ) و در برخی روایات روز رجعت وارد شده و روز قیامت – روزی که همه انسان ها مبعوث و در پیشگاه عدل الهی برای پاداش و کیفر کردارشان قرار می گیرند  والله العالم

 

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سید محمد تقی دیباجی اصفهانی

[۱] سوره مبارکه انبیاء آیه ۳۳

[۲] سوره مبارکه ملک آیه ۲

[۳] سوره مبارکه الرحمن

[۴] سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۲۳

[۵] بحار الانوار ج ۵۱ ص ۴۵ – تفسیر الصافی  ,  ج۳  ,  ص۸۰

بازدیدها: ۹

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*