بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی
سلام علیکم
سؤال بنده و خیلی از دوستان اینست که با وجود مکان های مذهبی از جمله حرم مطهر امامزادگان در سطح کشور آیا تبرک جستن به این مکان ها و بوسیدن مثلا ضریح از نظر عقلی و شرعی صحیح است ؟
آیا واقعا خود امامان معصوم هم تبرک می جستند ؟
پاسخ معظم له
بسم الله الرحمن الرحیم
از جهت عقل بوسیدن چیزی که به محبوب انتساب دارد ممنوع نیست، مادر گاهی لباس فرزندش را می بوسد یا بلعکس فرزند لباس پدر و مادرش را یا نامه و دستخط پدر و جدش را می بوسد مسلمان جلد قرآن را (با اینکه چرم یا کارتن یا کاغذ است میبوسد).
اما از جهت شرع مقدس
- قال الله الحکیم : {اذْهَبُوا بِقَمِیصِی هَٰذَا فَأَلْقُوهُ عَلَىٰ وَجْهِ أَبِی یَأْتِ بَصِیرًا}[۱] پیراهن حضرت یوسف علیه السلام سبب شفاء چشمان یعقوب علیه السلام شد
- در فتح مکه (در ماه مبارک رمضان سنه هشتم هجری ) اصحاب از آب وضوی پیامبر صلی الله علیه و آله تبرک می جستند و بصورت های خود میمالیدند [۲]. ما در شرح رساله حقوق امام سجاد سلام الله علیه صفحه ۲۸۲ (که عربی است انشاالله ترجمه خواهد شد) در حق پدر روایتی از کتاب کشف الارتیاب علامه سید محسن امین آورده ایم (که این روایت را از کتب عامه آورده است مانند فتوی الغرائب ) که شخصی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد من سوگند یاد کرده ام آستانه درب بهشت و پیشانی حورالعین را ببوسم پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود پای مادر و پیشانی پدرت را ببوس عرض کرد پدر و مادرم مرده اند .! قال «قبل قبرهما» قبر پدر و مادرت را ببوس ، عرض کرد اگر قبر آنان را نداستم کجاست ؟ قال «خُط خَطین اِنِو احَدَهما قبر الام و الاخر قبر الاب فقبّلهما فلاتحنَث فی یمینک» پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود دو خط روی زمین ترسیم کن و نیت کن این دو خط قبر پدر و مادرم میباشد و آن دو خط را ببوس به سوگند خود عمل کرده ای [۳]
حال اگر بوسیدن قبر پدر و مادر جایز باشد بوسیدن قبر پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام و امامزادگان بطریق اولی جایز است چون حق بیشتری بر ما دارند . والله العالم
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید محمد تقی دیباجی اصفهانی
[۱] سوره مبارکه یوسف ایه ۹۳
[۲] منتهی الامال ج ۱ ص ۱۷۱
[۳] کشف الارتیاب ص ۳۴۹ به نقل از کتب عامه مانند فتوی الغرائب و کفایه الشعبی
بازدیدها: ۴۵