اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خانه » استفتائات » احکام پوشش » فلسفه حجاب

فلسفه حجاب

به نام خدا بخشنده

حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی

سلام

چند سؤال دارم

  • آیا حجاب در اسلام واجب است ؟
  • حد پوشش برای زنان باید چقدر باشد ؟
  • با مانتو هم می شود حد پوشش را رعایت نمود؟
  • گاهی گوشواره زن از روسری بیرون و پیداست ، در صورتی که هیچ قسمتی از گردن و گوش بیرون نباشد، اشکال دارد ؟چون شنیدم همین که گردن و گوش زن پیدا نباشد اشکال ندارد بقیه زیورها پیدا باشد ؟

 

 

پاسخ معظم له

بسم الله الرحمن الرحیم

بعد التحیه والسلام

قال الله الحکیم:{وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُیُوبِهِنَ} [۱]خمر جمع خِمار بمعنی روسری ؛ جیوب جمع جیب بمعنی یقه پیراهن (مراد سینه و گردن است ) این آیه شریفه دلیل وجوب حجاب است بر زنها و در علم اصول ثابت شده که نهی مولی دلیل بر حرمت است؛  میفرماید : زنها نباید خود را ظاهر کنند مگر صورت و دست ها تا مچ البته بر مردها جایز نیست نگاه کردن از روی شهوت ؛ ملازمه نسبت بین عدم وجوب ستر صورت و دست ها تا مچ بر زنها و جواز نگاه مردها دو حکم است ربطی به یکدیگر ندارند برخی از مفسرین میفرمایند مراد از زینت همان گوشواره و النگو و انگشتر و و امثال اینهاست که نباید این زینت ها ظاهر شود پس نباید گوشواره پیدا شود حتی اگر گوش پوشیده باشد و برخی دیگر از مفسرین فرموده اند مراد از زینت محل زینت است مانند سینه و گردن  و گوش و بازو و مچ دست یا مچ پا که محل النگو و خلخال بوده ؛ در جاهلیت دامنه روی سری خود را زنها به شانه ها یا پشت می انداختند و گردن و سینه آنها که مواضع زینت است پیدا بود و خداوند نهی فرمود و دستور دادند روسری باید به نحوه باشد که سینه و گردن را مستور کند. و مانتو حجم بدن زن را نمی پوشاند حجم بدن زن باید پوشیده باشد . والله العالم 

 

والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته

سید محمد تقی دیباجی اصفهانی

 

 

 

 

 

 

 

 

[۱] سوره مبارکه نور ایه ۳۱

بازدیدها: ۳

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*