اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خانه » استفتائات » احکام نجاسات » جنابت مرد و زن

جنابت مرد و زن

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

حضرت استاد آیت الله دیباجی اصفهانی مد ظله العالی

سلام علیکم

رطوبتی از من خارج شده است از کجا تشخیص بدهم این رطوبت منی است تا پس از آن غسل جنابت را انجام دهم؟و اینکه اگر رطوبت غلیظى که شبیه منى است و انسان آن را بعد از بول مشاهده مى‏کند، بدون شهوت و اراده ، به سبب زور زدن یاهر دلیل دیگری از انسان خارج شود، آیا حکم منى را دارد لطفاً نظرتان را  در رابطه با این مطلب بیان نمایید با تشکر؟

 

 

پاسخ معظم له

بسم الله الرحمن الرحیم

 

بعد التحیه والسلام

منی در مردهای صحیح و سالم سه نشانه دارد :

اولا همراه شهوت و با لذت  ثانیا با جستن باشد   ثالثا  سست شدن بدن 

و در زن ها یا مردهای مریض یک نشانی دارد و آن شهوت است فقط اگر با شهوت (لذت ) بیرون آید منی است و جستن و سستی بدن در آن شرط نیست گاهی بعد از ملاعبه و بازی با همسر یا بعد از خروج منی یا بعد از خروج بول رطوبتی سفید رنگ غلیظ و چسبیده از انسان خارج می شود که این رطوبت پاک است و وضو  و غسل را باطل نمیکند بشرط آنکه مجرای بول آلوده به بول یا منی نباشد اگر استبراء (از بول یا از منی کرده باشد ) آن رطوبت پاک است اما اگر استبراء نکرده باشد و مجرای بول آلوده به بول یا منی باشد آن رطوبت نجس است و وضوء یا غسل را باطل میکند استبراء از بول آن است که بعد از قطع شدن بول با انگشت میانه دست چپ از مخرج غائط تا بیخ آلت سه دفعه بکشد و بعد شست را روی آلت و انگشت پهلو شست را زیر آن بگذارد و سه مرتبه تا ختنه گاه بکشد و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهد و استبراء از منی بول کردن بعد از خروج از منی میباشد بنابراین اگر استبراء از بول نکند و رطوبتی از او خارج شود نجس است و اگر وضوء دارد باطل میشود و اگر استبراء از منی نکند و رطوبتی از او خارج شود نجس است و غسل او باطل میگردد . والله العالم

 

والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته

سید محمد تقی دیباجی اصفهانی

بازدیدها: ۳

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*