اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خانه » اخبار » نفخ صور در قرآن

نفخ صور در قرآن

 

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی

سلام علیکم

در مورد تطبیق آیات سئوالی داشتم،در آیه ۱۰۱ سوره مؤمنون خداوند می فرماید :پس آنگاه که نفخه صور دمید؛ دیگر نسب و خویشی در میانشان نماند. ولی در آیات ۷ تا ۹ سوره انشقاق میفرماید :پس هرکس را در آنروز نامه اعمال بدست راست دهند آنکس بسیار حسابش آسان کنند و او بسوی کسان و خویشانش مسرور و شادمان خواهد رفت .لطفاً توضیح فرمایید

 

 

پاسخ معظم له

 

بسمه تعالی

بعد التحیه والسلام

از برخی تفاسیر قرآن کریم استفاده می شود که مراد از آیه شریفه « فَلَا أَنْسَابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَلَا یَتَسَاءَلُونَ»[۱] معنی کنایی است؛ یعنی ترس و وحشت آنچنان بر انسانها تسلّط دارد که گویا تعاطف و تراحم بین خویشان نیست .

در نفخه اولی همه می میرند و در نفخه ثانیه همه زنده می شوند «قَالُوا یَا وَیْلَنَا مَنْ بَعَثَنَا مِنْ مَرْقَدِنَا ۜ ۗ هَٰذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَٰنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ»[۲] کما قال الله الحکیم «یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ وَأُمِّهِ وَأَبِیهِ»[۳] و کما قال النبی صلی الله علیه و آله « کُلُّ حَسَبٍ وَ نَسَبٍ مُنْقَطِعٌ إِلاَّ حَسَبِی وَ نَسَبِی»[۴].

امّا قوله تعالی فی سوره الانشقاق «فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَسَوْفَ یُحَاسَبُ حِسَابًا یَسِیرًا وَیَنْقَلِبُ إِلَىٰ أَهْلِهِ مَسْرُورًا»[۵] یعنی عند المحاسبه و الفراغ من الحساب لا عند النفخه.

هنگامی که از حساب فارغ شد و معلوم شد که اهل بهشت است با اهل خود ملاقات می کند در حال سرور.

مراد از «اهل»؛ حورالعین و غلمان است[۶] و در بعض تفاسیر آمده که مراد از «اهل»؛ عیال و اولاد و خویشان است، لکن بعد المحاسبه. چنانکه خداوند فرموده «وَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ یَتَسَاءَلُونَ»[۷] بنابراین مراد از « فَلَا أَنْسَابَ» در سوره مبارکه مؤمنون، معنای کنایی است نه معنی حقیقی؛ یعنی از فرط خوف و ترس گویا ، هیچ آشنایی و خویشی بین آنها نیست؛ و مراد از «إِلَىٰ أَهْلِهِ» در سوره مبارکه انشقاق ، حورالعین است و اگر مراد اهل و عیال باشد، بعد المحاسبه است نه هنگام «نفخه ثانیه»[۸]. والله العالم

 

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سیّد محمّد تقی دیباجی اصفهانی

[۱] سوره مبارکه مؤمنون  آیه ۱۰۱

[۲] سوره مباره یس آیه ۵۲

[۳] سوره مبارکه عبس آیات شریفه ۳۴و ۳۵

[۴] تفسیر نور الثقلین  ,  ج۳  ,  ص۵۶۳

[۵] سوره مبارک انشقاق آیات ۷، ۸ و ۹

[۶] المیزان ج ۲۰ ص ۲۴۳

[۷] سوره مبارکه صافات آیه ۲۷

[۸] مجمع البیان ج ۱۰ ص ۶۹۹_ المیزان ج ۱۵ ص ۶۹ _ تفسیر الکاشف ج ۵ ص ۳۹۰ _ التحریر و التنویر ( تفسیر ابن عاشور)ج ۱۸ ص ۱۰۳

بازدیدها: ۱۰

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*