اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خانه » اخبار » پیامبر اسلام(ص) چون عرب است فقط پیامبر عربستان است؟

پیامبر اسلام(ص) چون عرب است فقط پیامبر عربستان است؟

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی

سلام علیکم

شخصی به اینجانب می‌گوید: مدرک قرآنی دارم که ثابت می‌کند اسلام نه برای ما و نه برای هیچ کشوری، جز عربستان نیامده است و برای ادعای خود استناد به سوره ابراهیم، آیه چهارم می‌کند آنجا که می‌فرماید: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ فَیُضِلُّ اللَّهُ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدی مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ» (ابراهیم: ۴) ما برای هیچ قومی پیغمبری نفرستادیم به غیر از پیغمبری که که به زبان خودشان سخن بگوید. بنابراین پیامبر برای ما پارسی‌زبانان فرستاده نشده است، پیامبر پارسی‌زبان زرتشت بود.

 

پاسخ معظم له 

بسمه تعالی

بعد التحیه و السلام

معنی این آیه شریفه آن نیست که پیامبر اسلام(ص) چون عرب است فقط پیامبر عربستان است. اگر چنین است چطور خداوند فرموده «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَهً لِلْعالَمینَ» (انبیاء: ۱۰۷)؛ «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ کَافَّهً لِلنَّاسِ» (سبأ: ۲۸)؛ «قُلْ یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمیعاً» (اعراف: ۱۵۸)؛ «ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ وَ لکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ» (احزاب: ۴۰)؛ «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهیراً» (اسراء: ۸۸)؛ «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ» (آل عمران: ۱۹)؛ «وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخاسِرینَ» (آل عمران: ۸۵). این آیات و مشابه این آیات دلالت دارند که حضرت محمد بن عبدالله(ص) پیامبر همه مردم است نه فقط پیامبر قوم خود. خداوند نفرموده (و ما ارسلنا رسولاً الا الی اهل لغته) بلکه فرموده: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ» (ابراهیم: ۴). و شاید مراد این باشد که هر پیامبری در هدایت امت‌ها، به زبان آن ملت‌ها آنان را هدایت می‌کرده (یا بازبان مردم، با مردم صحبت می‌نموده).

آن خداوندی که زبان پرندگان را به حضرت سلیمان(ع) آموخت، می‌تواند زبان مردم روی زمین را به پیامبرش تعلیم کند. قرآن و مؤمنین، تورات و انجیل را قبول دارند با آن‌که تورات و انجیل به زبان عربی نیست.قومیت و ملیت در الفاظ مطرح است نه در معانی، معانی جهان‌شمول است برای تمام مردم.والله العالم

والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته 

سید محمد تقی دیباجی اضفهانی 

بازدیدها: ۸

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*