اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا

کاشت ناخن

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی

سلام علیکم

مستدعی است پاسخ پرسش‌های ذیل را مرقوم فرمایید.
۱٫ آیا کاشت ناخن از نظر شرعی جایز است و مانعی برای وضو و غسل و تیمّم نمی‌شود؟
۲٫ درآمدی که از راه کاشت ناخن به دست می‌آید چه حکمی دارد؟
۳٫ تکلیف بانوانی که ناخن کاشته‌اند و امکان برداشت هم نیست را بفرمایید.

پاسخ معظم له:

بإسمه تعالی

بعدالتحیه و السلام

در فرض سؤال، یکی از شرایط وضو، عدم وجود مانع از وصول آب به مواضع وضو می‌باشد و همچنین غُسل. البته رنگ حنا و مثل آن مانع نیست.
لیکن رنگ روغنی و چسب و لاک و کاشت ناخن و مژه مصنوعی مانع است.
اما تاتو، اگر مانند خالکوبی زیرپوست تزریق شود مانع صحت وضو و غسل نیست و اگر روی پوست باشد باید مانع برطرف شود حتی اگر مشکوک باشد. و اگر برداشتن این موانع، حَرَجی و مشقّت زیاد داشته باشد باید برای نماز تیمّم کند و وضوی جبیره نیز بگیرد و بنابر احتیاط واجب، نمازهایی را که با وجود این موانع خوانده، قضا کند.
و چنانچه شغل و کسب او، این گونه امور باشد، درآمد او اشکال دارد..

والله العالم

بازدیدها: ۱

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*