اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خانه » دروس » درس خارج » خارج اصول » جزوه درس خارج اصول-مبحث قطع (۳۸۲-۳۸۵)

جزوه درس خارج اصول-مبحث قطع (۳۸۲-۳۸۵)

بسم الله الرحمن الرحیم

 

📝 جزوه درس خارج اصول، مبحث قطع، دروس ۳۸۲، ۳۸۳، ۳۸۴ و ۳۸۵ – جلسات اول تا چهارم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱

 

🗓️ از تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۰۹ تا ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

 

🔖 برای دانلود فایل PDF اینجا کلیک کنید.

 

تقریرات درس خارج اصول حضرت آیت‌الله دیباجی اصفهانی(مدظله العالی)

(درس‌های ۳۸۲ – ۳۸۵)

درس سیصد و هشتاد دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

 

الحمد لله و الصلاه علی رسول اللهj و علی آله آل الله و لعنه علی اعدائهم اعداء الله.

بحث ما در مباحث عقلیه در احکام قطع بود و در حجیت قطع و تجری و انقیاد صحبت کردیم و گفتیم حجیت قطع ذاتی است (ذاتی شیءٍ لم یکن معللاً) مانند چربی روغن و شوری نمک که نفی ذاتی از ذات ممکن نیست حتی قطع قطاع (زودباور – که از چیزهایی که عند العقلاء مورد قطع نیست او قطع پیدا می‌کند) از اسباب غیر عادی و غیر متعارف قطع پیدا می‌کند نیز برای خودش حجت است.

البته قطاع، علم اجمالی دارد که بعضی قطوعاتش مطابق با واقع نیست و از این جهت باید خود را در معرض قرار ندهد و لذا در برخی از روایات از دقت و تأمل و تعمق در قضاء و قدر الهی نهی شده است و به از بین بردن کتب ضلال و سحر امر شده است.

قطع از امور متأصّله است

قطع – مانند آئینه است که شیء را علی ما هو علیه نشان می‌دهد چنانکه آئینه در زشت و زیبایی، شیء مرئی، دخیل نیست قطع نیز در مقطوع به تأثیر گذار نیست ….

بازدیدها: ۷۶

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*