اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خانه » دروس » درس خارج » خارج اصول » جزوه درس خارج اصول-مبحث قطع (۳۸۶-۳۹۰)

جزوه درس خارج اصول-مبحث قطع (۳۸۶-۳۹۰)

بسم الله الرحمن الرحیم

 

📝 جزوه درس خارج اصول، مبحث قطع، دروس ۳۸۶، ۳۸۷، ۳۸۸، ۳۸۹ و ۳۹۰ – جلسات پنجم تا نهم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱

 

🗓️ از تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۵ تا ۱۴۰۰/۰۸/۱۹

 

🔖 برای دانلود فایل PDF اینجا کلیک کنید.

 

 

 

تقریرات درس خارج اصول حضرت آیت‌الله دیباجی اصفهانی(مدظله العالی)

(درس‌های ۳۸۶ – ۳۹۰)

درس سیصد و هشتاد و ششم

بسم الله الرحمن الرحیم

 

قطع موضوعی و قطع طریقی

کلام در این بود که آیا اماره می‌تواند جایگزین قطع بشود یا نه؟

گفتیم اماره نسبت به قطع طریقی می‌تواند جایگزین شود اگر مولی بفرماید الخمر حرام – مکلف اگر قطع پیدا کند به حکم مولی باید از خمر اجتناب کند و همچنین اگر خبر واحد ثقه نیز قائم شود بر حرمت و نجاست خمر باید مکلف از خمر احتراز کند

اما نسبت به قطع موضوعی وصفی – اماره نمی‌تواند جایگزین آن بشود مانند قطع شاهد در امری که شهادت می‌دهد.[۱]

و مانند قطع در نمازهای دو رکعتی (مانند نماز صبح و نماز جمعه و نماز مسافر و نسبت به رکعت اول و دوم نمازهای چهار رکعتی) که مصلی باید قطع داشته باشد[۲] و مانند «إن قطعت بالکسوف فصلّ صلاه الآیات».

پس اگر به کسوف یا خسوف قطع پیدا کرد باید نماز آیات بخواند گرچه در واقع و نفس الامر خسوف یا کسوفی نبوده باشد.

و ممکن است قطع موضوعی وصفی جزء الموضوع باشد مثل اینکه مولی بگوید «ان دخل الوقت و قطعت بدخول الوقت فصلّ» در صورتی که قطع موافق با واقع باشد صلاه صحیح است اما اگر قطع پیدا کرد ولکن وقت داخل نشده باشد صلاه او باطل است

[۱] . عن النَّبِیَّ j سُئِلَ عَنِ الشَّهَادَهِ فَقَالَ تَرَى الشَّمْسَ عَلَى مِثْلِهَا فَاشْهَدْ أَوْ دَع‏

مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عِدَّهٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَسَّانَ عَنْ إِدْرِیسَ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ غِیَاثٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ % قَالَ: لَا تَشْهَدَنَّ بِشَهَادَهٍ حَتَّى تَعْرِفَهَا کَمَا تَعْرِفُ کَفَّکَ (الوسائل، ج ۱۸، ص ۲۵۰، ب ۲۰ من ابواب الشهادات).

[۲] . عن ابی جَعْفَرٍ % فَمَنْ شَکَّ فِی الْأُولَیَیْنِ أَعَادَ حَتَّى یَحْفَظَ وَ یَکُونَ عَلَى یَقِینٍ

و عن ابی عبدالله% لیس فی الرکعتین الاولتین من کل صلاه سهو (الوسائل، ج ۵، ص ۲۹۹ ب ۱ من ابواب الخلل الواقع فی الصلاه و ص ۳۰۴، ب ۲) …

بازدیدها: ۱۷

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*