اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خانه » استفتائات » احکام نماز » عدالت امام جماعت

عدالت امام جماعت

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی

سلام علیکم

بنده بجهت شغلی که دارم بین شهرها رفت و آمد دارم موقع نماز مقید ام که نماز اول وقت خود را به جماعت بخوانم گاهی در مسجد می روم یا گاهی در مثلا اداره ای ولی با توجه به اینکه عدالت شرط یک امام جماعت هست و من نمی دانم آیا این امام جماعت عدالت دارد آیا می توانم به شخصی که در عدالت او شک دارم اقتدا کنم ؟ مرحمت بفرمایید عدالت را برای ما تعریف کنید که باید امام جماعت داشته باشد؟

 

 

پاسخ معظم له

 

بسم الله الرحمن الرحیم

بعد التحیه والسلام

از معصوم سلام الله علیه روایت شده که فرموده « لِکُلِّ صلاهٍ وَقتانِ : أوَّلٌ و آخِرٌ، فَأوَّلُ الوَقتِ أفضَلُهُ، و لیسَ لأِحَدٍ أن یَتَّخِذَ آخِرَ الوَقتَینِ وَقتا إلاّ مِن عِلَّهٍ، و إنّما جُعِلَ آخِرُ الوَقتِ للمَریضِ و المُعتَلِّ و لِمَن لَهُ عُذرٌ، و أوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّهِ، و آخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّهِ . »[۱] براى هر نماز دو وقت وجود دارد، اول وقت و آخر وقت ، و اول وقت نماز خواندن افضل است از آخر وقت و نباید کسى آخر وقت را وقت نمازش ‍ قرار دهد، مگر علت و عذرى داشته باشد. آخر وقت براى مریضان ، معلولان و کسانى که که عذرى دارند قرار داده شده است . اول وقت خشنودى خداوند عالم است و آخر وقت بخشایش خداوند متعال است .

 عدالت بمعنی استقامت و عدم انحراف است گفته میشود «العصا عادل و عدل » یعنی عصا مستقیم است و کجی در آن راه ندارد ؛ زید عادل است یعنی زید از جاده شرع منحرف نمیشود.

 یا عدالت ملکه راسخه در نفس است که انسان را از گناه نگهداری میکند مانند ملکه شجاعت و سخاوت

یا عدالت حسن الظاهر است که واجبات را انجام میدهد و محرمات را ترک میکند و گناه نمیکند .

در هر صورت عدالت در مرجع تقلید و در بیّنه (دوشاهد) و در امام جماعت شرط است ؛ در نماز جماعت مأموم باید به عدالت امام جماعت اطمینان داشته باشد و اگر در حال شک ،نماز جماعت خواند آن نماز را باید اعاده کند . والله العالم

والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته

سید محمد تقی دیباجی اصفهانی

[۱] بحارالانوار، ج ۳، ص ۲۵٫ دعائم الاسلام ، ج ۱، ص ۱۳۷

بازدیدها: ۴

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*