اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خانه » اخبار » علم امام حسین به وقایع کربلا و وقوع در(التَّهْلُکَهِ)

علم امام حسین به وقایع کربلا و وقوع در(التَّهْلُکَهِ)

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی

سلام علیکم

چرا امام حسین علیه السلام با اینکه از آینده خبر داشتند ، وبا توجه به اینکه خداوند در قرآن فرموده : ((وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ)) [۱]اقدام به سفر کربلا نمودند؟

 

 

پاسخ معظم له

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

بعد التحیه والسلام

سیاق آیات سابقه درباره جهاد در راه خداوند است ، سپس خداوند می فرماید (وَأَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ) مالتان را برای تجهیز لشکر اسلام و سپاه دین انفاق کنید _تجهیزات جنگی برای آنان فراهم کنید وگرنه دشمن بر شما غلبه پیدا میکند.

صاحب تفسیر مجمع البیان چهار احتمال ذکر میکند که احتمال اولش با سیاق آیات تطبیق میکند.

از ابن عباس نقل میکند که مراد از (التَّهْلُکَهِ)ترک انفاق و غلبه دشمن است[۲]

و برفرض آنکه مراد از (التَّهْلُکَهِ) مرگ باشد ، اگر هدفی بالاتر از جان وجود داشته باشد انسان باید جان خود را فدا کند چنانکه امیرالمومنین سلام اللّه علیه در جنگ اُحُد جان خود را سپر جان پیامبر صلی الله علیه وآله قرارداد و نود زخم بر پیکرشان وارد شد.

ودر لیله المبیت که دشمنان قصد کشتن پیامبر صلی الله علیه وآله را داشتند در بستر پیامبر صلی الله علیه وآله خوابید.

امام حسین سلام الله علیه نیز جان خود را فدای دین نمود فرمود وَعَلَى الْاِسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِیَتِ الْاُمَّهُ بِراعٍ مِثْلَ یَزیدَ

اگر مثل یزید حاکم اسلام باشد باید فاتحه اسلام را خواند. واللّه العالم

 

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سید محمد تقی دیباجی اصفهانی 

[۱] سوره بقره  آیه ۱۹۵

[۲] مجمع البیان ج۲ ص۵۱۶

بازدیدها: ۱۲

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*