بسمه تعالی
حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی
سلام علیکم
یکی از دستورات شرع مقدس غسل می باشد خواستم از خدمت حضرتعالی سوال کنم غسل اززمان کدام پیامبررواج داشت و آیا در گذشته هم غسل به همین طریقه بوده ؟
پاسخ معظم له
بسم الله الرحمن الرحیم
بعد التحیه والسلام
غسل در ادیان آسمانی وجود داشته امام کیفیت غسل آنها چگونه بوده معلوم نیست؛ البته نقل شده که در تورات یهود غسلی به نام غسل استحمام دارند که در روزهای جمعه و در جشن ها، مخصوصاً روز پیروزی حضرت موسی علیه السلام بر فرعون و مراسم ازدواج و برای وارد شدن به آیین یهود انجام می دهند.
در انجیل متی آمده که حضرت عیسی علیه السلام در رود اردن توسط یحیی علیه السلام غسل تعمید انجام داد و مسیحیان فرزندان خود را غسل تعمید میدهند و در هفت سالگی برای تَبرک او را به کلیسا میبرند و کسی که وارد آیین مسیح میشود باید غسل تعمید انجام دهد و مسئول این غسل «پاپ » است که هنگام تغسیل میگوید «تو را به نام پدر ،پسر و روح القدس» غسل تعمید میدهم .
اما در اسلام غسل ترتیبی داریم و ارتماسی؛ غسل های واجب و مستحب،
غسل های واجب؛ (جنابت، حیض، نفاس، استحاضه، غسل میت ، مس میت ،و غسلی که توسط نذر و عهد و قسم بر انسان واجب شده باشد )
غسل های مستحب؛ مانند غسل جمعه، احرام، توبه، زیارت،عید فطر و قربان، غسل مولود، شب های قدر در ماه مبارک رمضان که برخی از فقهاء تا یکصد غسل مستحب نوشته اند.
از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرموده است: «من اغتسل من الحیض أو الجنابه أعطاه اللّه بکلّ قطره عینا فی الجنه»[۱] کسیکه غسل حیض انجام دهد (از زنها) یا غسل جنابت انجام دهد (از مردها و زنها) خداوند به هر قطره آبی که از بدنش جدا میشود یک چشمه ای در بهشت به او عطاء میفرماید.
خداوند در قرآن مجید فرموده :« وَإِنْ کُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا ۚ» [۲] اگر جنب میباشید غسل کنید.
و در باره غسل جمعه وارد شده است که برخی از انصار مدینه دامدار بودند و با شترهای آبکش، کار میکردند و روزهای جمعه که برای نماز میآمدند، از بوی بدنشان برخی از مردم َ مُتَأَذّى میشدند؛ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دستور غسل جمعه را دادند «فَأَمَرَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ص بِالْغُسْلِ فَجَرَتْ بِذَلِکَ السُّنَّهُ».[۳] والله العالم
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید محمد تقی دیباجی اصفهانی
[۱] سفینه البحار ج ۶ ص ۶۳۷
[۲] سوره مبارکه مائده آیه ۶
[۳] وسائل الشیعه ج ۳ ص ۳۱۵ .
بازدیدها: ۳