اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خانه » استفتائات » احکام نماز » نماز ظهر روز جمعه بصورت جهر خواند

نماز ظهر روز جمعه بصورت جهر خواند

بسم الله الرحمن الرحیم

استاد محترم حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی

سلام علیکم

در مورد قرائت نماز ظهر روز جمعه به نظر حضرتعالی می شود بصورت جهر و بلند خواند ؟ سوال دوم از محضر حضرتعالی علت اینکه بعض نمازها جهر و بعض دیگر غیر جهر خوانده میشوند چیست ؟

حبیب الله دیناروند از طلاب حوزه علمیه قم

 

 

پاسخ معظم له

 

بسمه تعالی 

بعد التحیه والسلام

پاسخ سؤال اول : جهر در قرائت نماز ظهر روز جمعه مستحب است؛ مرحوم صدوق رضوان الله تعالی علیه عَنْ عِمْرَانَ الْحَلَبِی‏ نقل میکند «قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام  عَنِ الرَّجُلِ یُصَلِّی الْجُمُعَهَ أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ أَیَجْهَرُ فِیهَا بِالْقِرَاءَهِ ؟ قَالَ علیه السلام نَعَم‏»[۱]

عمران حلبی میگوید از امام صادق سلام الله علیه سئوال شد کسیکه در روز جمعه چهار رکعت نماز میخواند (یعنی نماز ظهر روز جمعه را میخواند) آیا میتواند قرائت (فاتحه الکتاب و سوره را ) بلند بخواند؟ امام سلام الله علیه فرمود: بله میتواند بلند بخواند.

پاسخ سؤال دوم :

  • سیره متصله به زمان معصوم علیه السلام
  • تأسی و پیروی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله که حضرت نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند میخواندند آنحضرت در حدیثی فرموده « صَلُّوا کَمَا رَأَیْتُمُونِی أُصَلِّی»[۲] همان گونه که من نماز مى‏گزارم، نماز بخوانید.
  • مرحوم صدوق رضوان الله تعالی باسناده الی فضل بن شاذان از امام رضا سلام الله علیه نقل میکند که فرموده :« أَنَّ الصَّلَوَاتِ الَّتِی یُجْهَرُ فِیهَا إِنَّمَا هِیَ فِی أَوْقَاتٍ مُظْلِمَهٍ فَوَجَبَ أَنْ یُجْهَرَ فِیهَا لِیَعْلَمَ الْمَارُّ أَنَّ هُنَاکَ جَمَاعَهً»[۳]:

نمازهایی که بلند خوانده میشود، هنگامی است که هوا تاریک میباشد، بنابر این، لازم است که صدا را در نماز بلند نمود، تا هر شخصی که از آن حوالی عبور مینماید، متوجه برقراری نماز جماعت گردد.

  • صحیحه زراره عن ابی جعفر علیه السلام « فِی رَجُلٍ جَهَرَ فِیمَا لَا یَنْبَغِی الْإِجْهَارُ فِیهِ وَ أَخْفَى فِیمَا لَا یَنْبَغِی الْإِخْفَاءُ فِیهِ فَقَالَ أَیَّ ذَلِکَ فَعَلَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ نَقَضَ صَلَاتَهُ وَ عَلَیْهِ الْإِعَادَهُ فَإِنْ فَعَلَ ذَلِکَ نَاسِیاً أَوْ سَاهِیاً أَوْ لَا یَدْرِی فَلَا شَیْ‏ءَ عَلَیْهِ وَ قَدْ تَمَّتْ صَلَاتُهُ»[۴] والله العالم

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سید محمد تقی دیباجی اصفهانی

 

[۱] وسائل الشیعه ج ۶ ص ۱۶۰ باب ۷۳

[۲] بحارالأنوار، ج ۸۲، ص ۲۷۹

[۳] وسائل الشیعه ج ۶ ص ۸۳ باب ۲۵

[۴] وسائل الشیعه ج ۶ ص ۸۶ باب ۲۶

بازدیدها: ۲

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*