بسم الله الرحمن الرحیم
📝 جزوه درس خارج اصول، مبحث قطع، دروس ۳۸۶، ۳۸۷، ۳۸۸، ۳۸۹ و ۳۹۰ – جلسات پنجم تا نهم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱
🗓️ از تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۵ تا ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
🔖 برای دانلود فایل PDF اینجا کلیک کنید.
تقریرات درس خارج اصول حضرت آیتالله دیباجی اصفهانی(مدظله العالی)
(درسهای ۳۸۶ – ۳۹۰)
درس سیصد و هشتاد و ششم
بسم الله الرحمن الرحیم
قطع موضوعی و قطع طریقی
کلام در این بود که آیا اماره میتواند جایگزین قطع بشود یا نه؟
گفتیم اماره نسبت به قطع طریقی میتواند جایگزین شود اگر مولی بفرماید الخمر حرام – مکلف اگر قطع پیدا کند به حکم مولی باید از خمر اجتناب کند و همچنین اگر خبر واحد ثقه نیز قائم شود بر حرمت و نجاست خمر باید مکلف از خمر احتراز کند
اما نسبت به قطع موضوعی وصفی – اماره نمیتواند جایگزین آن بشود مانند قطع شاهد در امری که شهادت میدهد.[۱]
و مانند قطع در نمازهای دو رکعتی (مانند نماز صبح و نماز جمعه و نماز مسافر و نسبت به رکعت اول و دوم نمازهای چهار رکعتی) که مصلی باید قطع داشته باشد[۲] و مانند «إن قطعت بالکسوف فصلّ صلاه الآیات».
پس اگر به کسوف یا خسوف قطع پیدا کرد باید نماز آیات بخواند گرچه در واقع و نفس الامر خسوف یا کسوفی نبوده باشد.
و ممکن است قطع موضوعی وصفی جزء الموضوع باشد مثل اینکه مولی بگوید «ان دخل الوقت و قطعت بدخول الوقت فصلّ» در صورتی که قطع موافق با واقع باشد صلاه صحیح است اما اگر قطع پیدا کرد ولکن وقت داخل نشده باشد صلاه او باطل است
[۱] . عن النَّبِیَّ j سُئِلَ عَنِ الشَّهَادَهِ فَقَالَ تَرَى الشَّمْسَ عَلَى مِثْلِهَا فَاشْهَدْ أَوْ دَع
مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عِدَّهٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَسَّانَ عَنْ إِدْرِیسَ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ غِیَاثٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ % قَالَ: لَا تَشْهَدَنَّ بِشَهَادَهٍ حَتَّى تَعْرِفَهَا کَمَا تَعْرِفُ کَفَّکَ (الوسائل، ج ۱۸، ص ۲۵۰، ب ۲۰ من ابواب الشهادات).
[۲] . عن ابی جَعْفَرٍ % فَمَنْ شَکَّ فِی الْأُولَیَیْنِ أَعَادَ حَتَّى یَحْفَظَ وَ یَکُونَ عَلَى یَقِینٍ
و عن ابی عبدالله% لیس فی الرکعتین الاولتین من کل صلاه سهو (الوسائل، ج ۵، ص ۲۹۹ ب ۱ من ابواب الخلل الواقع فی الصلاه و ص ۳۰۴، ب ۲) …
بازدیدها: ۱۷