اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خانه » اخبار » موضوع تبعیض در تقلید

موضوع تبعیض در تقلید

بسمه تعالی

استاد بزرگوار حضرت آیت‌الله دیباجی اصفهانی

سلام علیکم

در موضوع تبعیض در تقلید سوال مطرح می شود که منظور از  تبعیض در ابتدای تقلید هست  یا بعد از تحقق تقلید،  یعنی اینکه ما می توانیم در مسائلی هم که عمل نکرده ایم، تبعیض در تقلید داشته باشیم؟

 

پاسخ معظم له

 

بسمه تعالی

بعد التحیه و السلام

اگر دو مجتهد مثلا وجود داشته باشد و انسان علم دارد (یا احتمال می دهد) احدهما اعلم باشد باید از اعلم یا محتمل الاعلمیه تقلید کند چون دوران بین تعیین و تخییر است. اما اگر دو مجتهد مساوی باشند (یعنی انسان احتمال اعلمیت برای هیچکدام نمی‌دهد یا احتمال اعلمیت هرکدام بر دیگری را می دهد) و علم به مخالفت آن دو مجتهد در محل ابتلاء نداشته باشد در این صورت در تقلید هرکدام مخیر است و در تبعیض در تقلید نیز مخیر است از ابتدای تقلید باشد یا بعد از تحقق تقلید مثلاً می‌تواند عبادات را از یکدام و معاملات را از دیگری تقلید نماید حتی در عمل واحد نسبت به اجزاء و شرایط آن (مانند صلاه) می‌تواند در تقلید تبعیض داشته باشد عمل واحد مانند صلاه مثلاً می‌تواند در سوره در نماز که آیا واجب است یا نه از یکدام تقلید کند و در تسبیحات اربعه در رکعت سوم یا چهارم که یک مرتبه واجب است یا سه مرتبه از مجتهد دیگر تقلید کند البته اگر در مسئله‌ای مقلد یکدام از آن دو مجتهد شد و تقلید محقق شد نمی‌تواند در آن مسئله به مجتهد دیگر عدول کند از مجتهد مساوی به مساوی عدول جایز نیست مگر مجتهد دوم اعلم باشد. والله العالم 

بازدیدها: ۸

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*