اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خانه » اخبار » با خواهر زن دست می‌دهند

با خواهر زن دست می‌دهند

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله دیباجی اصفهانی
سلام علیکم

در منطقه رسم شده موقع مهمانی یا غیره همه با هم دست می‌دهند حتی مثلاً با خواهر زن هم دست می‌دهند و نظرشان این است که خواهر زن مثل بقیه زن‌ها نامحرم نیست خواستیم نظر حضرتعالی را بدانیم؟

 

پاسخ معظم‌له

بسمه تعالی

‎بعد التحیه و السلام
در مفروض سؤال، خواهر زن، نامحرم است، و حکم سایر زنان نامحرم را دارد. بنابراین، نگاه کردن به جاهایی از بدن او که واجب است پوشانده شود – چه با قصد لذت، و چه بدون آن – حرام است، مانند موی سر او و لذا وقتی نگاه به موی سر خواهر زن حرام باشد قطعاً و به طریق اولی دست دادن با او حرام و جایز نیست.
أحمد بن محمد بن أبی نصر بزنطی که از اصحاب خاص امام رضا (صلوات الله علیه) است می‌گوید: از آن حضرت پرسیدم آیا برای مرد جایز است که به موی خواهر زن خود نگاه کند؟ فرمودند: خیر.

همچنین می‌گوید: از آن حضرت سؤال کردم: آیا جایز است که مرد با خواهر زن خود ازدواج کند؟ فرمودند: خیر، … به حضرت عرض کردم: آیا خواهر زن و بیگانه مثل هم هستند؟ فرمودند: آری.

– الوسائل، ج ۲۰، ص ۱۹۹، باب ۱۰۷ ح ۱٫

بازدیدها: ۱۲

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*