اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خانه » اخبار » خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم

خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم

بسم الله الرحمن الرحیم

 

قال الله الحکیم : {وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعَالَمِینَ}[۱]

سالروز خجسته میلاد خاتم الانبیاء حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و ولادت با سعادت امام صادق سلام الله علیه را به حضرت بقیه الله امام العصر ارواحناء فداء و مسلمانان عالم تبریک و تهنیت عرض می کنیم

خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: {وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعَالَمِینَ} ما تو (پیامبر ) را نفرستادیم مگر رحمت برای جهانیان .

آیه شریفه از موارد قصر موصوف بر صفت است؛ با توجه به اینکه رحمت مصدر است و نکره که بر تعظیم دلالت دارد و دلالت الف و لام بر استغراق و عمومیت  و شمول معنی عالم همه موجودات (یا ذوی العقول را) معنی عالَم؛ معنی چنین میشود که وجود پیامبر صلی الله علیه و اله برای موجودات زنده (یا ذوی العقول مانند جن و انس سیاه و سفید مؤمن و کافر ) رحمت است.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در زمانی مبعوث به رسالت شد که  انسانها در جهل ، نادانی ، ظلم ، ستم و قتل و غارت می‌سوختند و فاصله طبقاتی در بین مردم بیداد می کرد هر چه را ارباب و مولی می گفت و اراده میکرد قانون  بود و مردم باید تابع او باشند و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از طرف خداوند آمد و فرمود:{إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ}[۲] و فرمود: {لا‌ فَضْلَ‌ لِلْعَرَبی‌ ‌عَلی‌ الْاَعَجَمی وَ ‌لا‌ الاَحَمَرَ ‌عَلی‌ الاَسْوَدِ الا بِالتَّقوی‌ }[۳]؛امتیاز را به تقوی خداشناسی و خدا ترسی و دوری از گناه ) دادند .

                           امتیازات نسب را پاک سوخت        آتش او این خس و خاشاک سوخت

                          مست چشم ساقی بطحاستیم          در جهان مثل می و میناستیم

                          امر حق را حجت و دعوا یکیست    خیمه های ما جدا دلها یکیست

                         از حجاز و چین و ایرانیم ما              شبنم یک صبح خندانیم ما[۴]

و سلمان را از  ایران و صهیب را از روم و بلال را از حبشه به اسلام جذب فرمودند و آنان را بخاطر تقوی امتیاز دادند؛ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ‌رحمت بود که در فتح مکّه با آنکه عمویش عباس بن عبدالمطلب صدائی رسا و صورتی زیبا و قامتی رشید داشت اما بلال حبشی سیاه چهره را که در زبانش لکنت داشت و شین را سین تلفظ می کرد برای اذان بر بام کعبه فرستادند و فرمودند (سین بلال عند الله شین ) [۵].

و در هجرت به مدینه با اینکه ثروتمندان به استقبالش آمدند به خانه أَبِی أَیُّوبَ اَلْأَنْصَارِیِّ که فقیرترین مردم بود رفت (وَ لَمْ یَکُنْ فِی اَلْمَدِینَهِ أَفْقَرُ مِنْهُ) [۶]

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رحمت است در دین و دنیا حتی برای کفار و مشرکین؛ اما رحمت در دین زیرا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با داشتن سلاح اخلاق مردم جاهل را به آموزش ها و  احکام الهی دعوت نمودند

اما رحمت در دنیا زیرا بسبب وجود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از ذلت جنگ و قتل و خونریزی و غارت نجات پیدا کردند و کفار به برکت وجود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از نابودی و غرق شدن و مسخ شدن و انواع بلاهائی که بر قوم عاد و ثمود و قوم لوط و موسی علیهم السلام نازل شد در امان بودند قال الله الحکیم : { وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ } [۷]تا تو در میان آنها هستی خدا آنان را عذاب نمیکند؛ { وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ} [۸]و تا آنان طلب آمرزش می کنند خدا عذاب کننده آنان نیست

در جنگ اُحد که صورت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مجروح شد و خون از آن جاری شد برخی از صحابه عرض کردند یا رسول الله لو دعوت علیهم ای پیامبر ایکاش بر دشمنان (برکفار ) نفرین می کردی ( قال إنّی لَم اُبعَثْ لَعّانا ، و إنّما بُعِثتُ رَحمَهً)[۹]  فرمود بعنوان  رحمت برای مردم مبعوث به رسالت شدم ونه بعنوان لعن و نفرین و لذا پیامبرگرامی اسلام بر کفار نفرین نفرمودند.

در سوره سباء آمده است :{ وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّهً لِلنَّاسِ بَشِیرًا وَنَذِیرًا وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ}[۱۰] و ما تو را جز برای اینکه عموم بشر را (به رحمت خدا) بشارت دهی و (از عذابش) بترسانی نفرستادیم، و لیکن اکثر مردم (از این حقیقت) آگاه نیستند.

ممکن است سؤال شود که چگونه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم برای کفار و مشرکین رحمت است ؟

جواب: همچون چشمه  آبی که از دل کوه جاری شود و برخی از آن آب استفاده نکنند؛ یا بیمارستانی مجهز که برای بیماران تهیه شده و برخی از بیماران به آن بیمارستان مراجعه نکنند؛ بنابرین نقص از فاعلیت فاعل در ناحیه مقتضی نیست بلکه از ناحیه قابلیت قابل است که مانع پذیرش رحمت الهی میشود .

کفار که میدانستند حق با پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است مع ذلک زیر بار نمی رفتند خود از پذیرش رحمت الهی مانع شدند وگرنه  در ناحیه اقتضاء مقتضی تام است (وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ) [۱۱]

اخیرا در فرانسه (همچون دانمارک ) با کاریکاتورهای توهین آمیز و کلمات زشت نسبت به ساحت مقدس پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خیال کرده میتواند محبت آنحضرت را از قلوب  میلیونها مسلمین و آزاده خارج نمایند؛ از طرفی مع الاسف رئیس جمهور فرانسه به بهانه آزادی بیان از اهانت به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم حمایت نموده !!

آیا این است معنی آزادی بیان که به پیامبر رحمتی که حتی به دشمنان در جنگ احد که صورت مبارکش را مجروح کرده بودند نفرین نفرمودند؛ و فرمود من پیامبر رحمت هستم نه پیامبر لعن و نفرین؛ اهانت شود ؟

{یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ} [۱۲]{قَد بَدَتِ البَغضاءُ مِن أَفواهِهِم وَما تُخفی صُدورُهُم أَکبَرُ} [۱۳]{إِنَّهُمْ یَکِیدُونَ کَیْدًا  وَأَکِیدُ کَیْدًا فَمَهِّلِ الْکَافِرِینَ أَمْهِلْهُمْ رُوَیْدًا}[۱۴]

کی شود خورشید از پف منطمس    کی شود دریا ز پوز سگ نجس

دشمن بداند با این حرکت های جاهلانه  و دور از منطق که احساسات میلیونها انسان های آزاده و مسلمان را بر ضد خود تحریک می کند نمیتواند محبت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و عترت طاهرین آنحضرت را از قلوب مسلمانان جهان خارج سازد؛  .

 

وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى

سید محمد تقی دیباجی اصفهانی

۱۴ / ربیع الاول / ۱۴۴۲ برابر ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۹

 

 

 

 

 

 

 

 

[۱] سوره مبارکه انبیاء آیه ۱۰۷

[۲] سوره مبارکه حجرات آیه ۱۳

[۳] مستدرک الوسائل ج ۱۲ ص ۸۹ ح ۹۸

[۴] اقبال لاهوری

[۵] منتهی الآمال، محدث قمی ص۲۹۲.

[۶] الحیاه ج ۲ ص ۵۶ / المناقب  ,  ج۱  ,  ص۱۳۳

[۷] سوره مبارکه انفال آیه ۳۳

[۸] سوره مبارکه انفال آیه ۳۳

[۹] کنز العمّال : ۸۱۷۶

[۱۰] سوره مبارکه سباء

[۱۱] سوره مبارکه نمل آیه ۱۴

[۱۲] سوره مبارکه صف آیه ۸

[۱۳] سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۸

[۱۴] سوره مبارکه طارق آیات ۱۵-۱۷

بازدیدها: ۴۱

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*