بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک سید الاستاذ آیت الله دیباجی اصفهانی مدظله العالی
سلام علیکم و رحمه الله
در منطقه ما متاسفانه سحر و دعا و دعا نویسی حتی توسط افراد کم سواد انجام می شود و گاهی واقعا موجب گرفتاری خانواده می گردد چندسؤال در این مورد دارم
۱- اصل دعا گری و سحر در اسلام وجود دارد ؟
۲- آیا مراجعه به دعا نویس برای حل مشکل مثلا اختلاف خانوادی اشکال دارد؟
۳اینکه می گویند مثلا بخت دختر یا پسر بواسطه دعا بسته شده آیا دعاگرها می توانند چنین عملی را انجام دهند ؟
۴- در صورتی که سحر یا دعا انجام دهند راه حل باطل کردن چیست ؟
پاسخ معظم له
بسم الله الرحمن الرحیم
بعد التحیه والسلام
دعا بمعنی طلب و خواندن دعا چراغ امید را در انسان روشن میکند ، دعا شایستگی بیشتری برای انسان ایجاد میکند شایستگی پذیرش رحمت الهی ؛ امام صادق سلام الله علیه فرموده «ان عندالله منزلهً لاتنال الا بمسئله» برای انسان منزلت و مرتبه ای نزد خداوند وجود دارد که جز با دعا و سؤال به آن مقام و منزلت نمیرسد [۱]
خداوند به ما دستور دعا داده است « ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ ۚ » [۲]در آیه ۱۹۶ سوره بقره نام خود را هفت مرتبه برده است که اگر بندگانم مرا بخوانند من نزدیک آنها هستم و دعایشان را مستجاب میکنم و در سوره فرقان آیه ۷۷ میفرماید « قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ ۖ» اگر دعا شما نبود پرودرگار من به شما اعتناء نمیکرد
انبیاء علیهم السلام دعا میکردند و خواسته خود را از خداوند طلب مینمودند :
حضرت نوح علیه السلام «رَبِّ أَنْزِلْنِی مُنْزَلًا مُبَارَکًا وَأَنْتَ خَیْرُ الْمُنْزِلِینَ» [۳]
حضرت ابراهیم علیه السلام رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاهِ »[۴]
حضرت موسیعلیه السلام «رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ» [۵]
حضرت عیسی علیه السلام « اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَیْنَا مَائِدَهً مِنَ السَّمَاءِ »[۶]
حضرت محمدصلی الله علیه و آله «وَقُلْ رَبِّ زِدْنِی عِلْمًا» [۷]
اما سحر ؛ تعلّم و تعلیم آن حرام است و اگر کسی را سحر کرده باشند دو سوره معوذتین و سوره جن را بخواند و همچنین دعاهایی که در مفاتیح الجنان آورده است تا سحر باطل شود و این دو آیه را همیشه بخواند «مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ »ۚ [۸] و «وَأُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ» [۹] تا سحر و ساحران و مکر مکاران در او اثر نگذارد انشاالله
اما مسئله بخت
یک مسئله موهوم و خرافی است قال الله الحکیم «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ» [۱۰] انسان در پرتو سعی و کوشش خود به سعادت وتکامل میرسد و واژه طالع ، ستاره بینی ، کف بینی ، بخت همه الفاظ موهوم و خود ساخته است مانند مسئله چهارشنبه سوری و سیزده عید نوروز و … که موهوم است
دیوانگی است قصهٔ تقدیر و بخت نیست از بام سرنگون شدن و گفتن این قضاست[۱۱]
«بحول الله و قوته اقوم و اقعد» به حول و قوه خداوند میاستیم و می نشینیم بنابراین سعادت و شقاوت بدست خود انسان است .
نکوهش مکن چرخ نیلوفری را برون کن ز سر باد خیره سری را
تو گر میکنی اختر خویش را بد مدار از فلک چشم نیک اختری را
بسوزند ، چوب درختان بی بر سزا خود همین است مر بی بری را
درخت تو گر بار دانش بگیرد بزیر آوری چرخ نیلوفری را [۱۲]
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سید محمد تقی دیباجی اصفهانی
[۱] اصول کافی ج ۲ ص ۳۳۸ باب فضل الدعاء
[۲] سوره مبارکه غافر آیه ۶۰
[۳] سوره مبارکه مؤمنون آیه ۲۹
[۴] سوره مبارکه ابراهیم آیه ۴۰
[۵] سوره مبارکه قصص آیه ۲۴
[۶] سوره مبارکه مائده آیه ۱۱۴
[۷] سوره مبارکه طه آیه ۱۱۴
[۸] سوره مبارکه کهف آیه ۳۹
[۹] سوره مبارکه غافر آیه ۴۴
[۱۰] سوره مبارکه نجم آیه ۳۹
[۱۱] پروین اعتصامی
[۱۲] ناصر خسرو
بازدیدها: ۸