اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خانه » استفتائات » احکام کسبهای حرام » فال گیری کف بینی

فال گیری کف بینی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

محضر آیت الله دیباجی اصفهانی

 

سلام علیکم

کف و یا فال فنجان بطور کلی فالگیری در اسلام آیا قبول است ؟ بنده خدایی به یک فال گیر یا پیشگو مراجعه کرده و صحبتهایی شده ک از گذشته ابشون اطلاعات خیلی نزدیک داشته و آینده ایشونم پیش بینی کرده و اطلاعات تقریبا درستی داشته به نظر حضرتعالی رجوع به این جور افراد چه حکمی داره؟   آیا شرک حساب میشه ؟

 

 

پاسخ معظم له

بسم الله الرحمن الرحیم

 

بعد التحیه والسلام

علم غیب مخصوص خداوند است قال الله الحکیم: {عَالِمُ الْغَیْبِ فَلَا یُظْهِرُ عَلَىٰ غَیْبِهِ أَحَدًاإِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا }[۱] خداوند کسی را به علم غیب خود آگاه نمیکند مگر پیامبرصلی الله علیه و آله باشد که از پیش رو و پشت سر او را (توسط فرشتگان) محفوظ میکند و پیامبرصلی الله علیه و آله علم خود را به وحی باذن خداوند به وصی و جانشین خود انتقال میدهد؛ بنابراین پیشگویی و غیب گویی مخصوص پیامبران و اوصیاء آنان علیهم السلام  خواهد بود و نمیتوان به اخبار ساحران و کاهنان «مانند افراد کف بین و صاحبان فال و فنجان» اعتبار کرد و اُجرتی که به آنان داده میشود و آنان میگیرند حرام است .

قد روی عن الصادق سلام الله علیه  انه قال رسول الله صلی الله علیه و آله  :«مَنْ مَشَی إلَی ساحِرٍ أوْ کاهِنٍ أوْ کَذّابٍ یُصَدِقُهُ بِما یَقُول فَقَدْ کَفَرَ بِما اَنْزَلَ اللهُ مِنْ کِتابٍ » [۲] پیامبر ضلی الله علیه و آله فرموده اند، هر کس به کلام ساحر یا کاهن «پیشگو» یا دروغگو اعتماد کند و او را تصدیق نماید به ما انزل الله «آنچه خداوند نازل کرده – از کتب آسمانی» کافر شده است. ودر روایت دیگر فرموده از دین پیامبر j خارج شده است «مَنْ تَکَهَّنَ أَوْ تُکُهِّنَ لَهُ فَقَدْ بَرِئَ مِنْ دِینِ مُحَمَّدٍ [۳]. والله العالم

والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته

سید محمد تقی دیباجی اصفهانی

[۱] سوره مبارکه جن آیات ۲۶و ۲۷

[۲] وسائل الشیعه ج ۱۷ ص ۱۵۰ ب ۲۶ فیما یکتسب به طبع جدید

[۳] : الخصال، ج ۲، ص ۱۹

بازدیدها: ۱۰

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*