سگ به جمیع اقسامش نجس است و قابل تذکیه نمیباشد؛ حتی اجزاء غیرحیاتی آن مانند مو و ناخن نجس است (البته سگ دریایی استثناء شده و پاک است). در این رابطه روایات به نحو تواتر وارد شده که صاحب وسائل برخی از این روایات را در جلد اول وسائل در ابواب نجاسات و أسئار و ابواب الماء المضاف آورده است. ادامه مطلب »
شرطیت اذن پدر در صحت عقد و وجوب مهریه بر مرد
عقد مذکور در سؤال فضولی بوده و بدون اجازۀ پدر یا جدّ پدری _بنابر احتیاط واجب_ باطل است؛ مگر این که تا قبل از دخول، ولیِّ دختر اجازه دهد. اما اگر وطی و دخول شده باشد؛ اذنِ بعد از دخول فایدهای ندارد و باید دوباره عقد نمایند.(بنابر احتیاط واجب عقد دوم بعد از طلاق زوجه باشد) و در عقد دوم چون دختر بِکر نیست، اذن ولی شرط ..... ادامه مطلب »
خمس منزلی که مالک در آن سکونت نکرده است
اگر این منزل را از درآمدی که سال بر آن گذشته و خمس آن را نداده تهیه کرده باشد، خمس آن واجب است، اما اگر از درآمد و منافع بین سال تهیه نموده در حالی که ..... ادامه مطلب »
میزان سود و فایده شرعی در معاملات
در شرع مقدس درصد خاصی از فایده معیّن نشده است؛ بلکه سود و فایده مربوط به رضایت طرفین معامله است، مگر آن که..... ادامه مطلب »
تکلیف فردی که موضوع نذرش محقق نشده
چون نذر شما محقق نشده است، افطاری دادن (یا کفاره نذر در صورت تخلف) بر شما...... ادامه مطلب »
حکم به ارتداد و شرایط آن
قال الله الحکیم: ]وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ وَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ[[1] تحقق ارتداد به حکم حاکم نیاز ندارد؛ اگر انسانی با داشتن عقل، بلوغ، قصد و اختیار یکی از ضروریات دین مانند: ادامه مطلب »
صحت عقد ازدواج با دختر باکره غیر مسلمان(اهل کتاب)
کلمه باکره غلط مشهور است و صحیح آن(باکر و بکر)می باشد، زیرا مانند حائض و حامل از صفات مختص زنان است و تاء تأنیث احتیاج ندارد. در ازدواج با دختر (باکر) در اسلام اذن ولیّ او (پدر و جد پدری) شرط است، اگرچه دختر یهودی یا مسیحی باشد؛ مگر در آیین آنان ...... ادامه مطلب »
عدم توانایی بر ادای امانت
اگر از دسترسی به صاحب امانت ناامید هستید، می توانید با اجازه حاکم شرع از طرف صاحبش به عنوان صدقه به..... ادامه مطلب »
تقلید از مرجع دیگر
اگر اعلمیت مرجع تقلیدش محرز باشد یا محتمل الأعلمیّه باشد و در مسئله ای فتوی بدهد، عمل به نظر غیر أعلم جایز نیست و باطل است، و چنانچه مرجع تقلیدش از نظر فقاهت با مجتهد دیگر مساوی باشد و تاکنون ..... ادامه مطلب »
شبیه سازی انسان و حیوانات
هرگونه پیشرفت های علمی که موجب ضرر به فرد یا جامعه نباشد، به خودی خود مباح و جایز میباشد، اما اگر موجب فساد شود، جایز نیست؛ زیرا دفع فساد واجب است. شبیه سازی نظام جامعه را که بر پایه اختلاف بین زبان ها، رنگ ها، جنس ها و قبیله ها پایه گذاری شده بر هم می زند، و لذا به عنوان «ثانوی» شبیهسازی..... ادامه مطلب »