اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خانه » اخبار (برگه 64)

اخبار

یک غسل با چند نیت

بنابر نظر جنابعالی كسي كه چند غسل به گردن دارد، آیا  کافی است، یک غسل را با چند نیت انجام دهد یا باید برای هر نیت غسل واجب یک غسل جداگانه انجام دهد؟ پاسخ معظم‌له بسمه تعالی بعد التحیة و السلام یک غسل برای تمام غسل ها کافی است؛ واگر در بین آنها غسل جنابت وجود داشته باشد ..... ادامه مطلب »

معنای عهد در توقیع حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف به شیخ مفید

ممکن است مراد از عهد، پیمان توحید باشد که خداوند به مقتضای فطرت -در عالم ذر- از انسان ها گرفته ( ...أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَى [2]...) آیا من پروردگار شما نیستم؟ انسان ها با توجه به فقر ذاتی و وابستگی وجودشان به حضرت حق گفتند: آری، یعنی اگر شیعیان از مظاهر دنیوی فاصله بگیرند و همواره با حق و حقیقت باشند و در جاده مستقیم توحید قدم بردارند، ممکن است ما را ببینند و با ما ملاقات داشته باشند؛ و ممکن است مراد از عهد .... ادامه مطلب »

آخر الزمان در روایات به چه دوره زمانی اطلاق میشود؟

به نظر حضرتعالی دوره آخرالزمان که در روایات آمده برای قبل از ظهور است یا بعد از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ؟ پاسخ معظم‌له بسمه تعالی بعد التحیة و السلام ظاهراً مراد قبل از ظهور امام زمان سلام الله علیه میباشد؛ علامه مجلسی در جلد ۵۲ بحار برخی از علائم آخرالزمان را نقل می کند، سپس این روایت را می آورد که امام صادق سلام الله علیها فرمود: «إِذَا كَانَ ذَلِكَ فَكُونُوا أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ  حَتی یَظْهَر الطاهِربن المُطَهَّر ذُوْ الغَیْبَه» در چنین زمانی ادامه مطلب »

مقام امامت انبیاء

آیا غیر ازحضرت ابراهیم علیه السلام و پیامبر  خاتم صلی الله علیه واله دیگر پیامبران هم به رتبه امامت رسیدند یانه؟ پاسخ معظم‌له بسمه تعالی قال الله الحکیم: « ..... قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا [1]» بعد التحیة و السلام کلمه امام بر وزن عِماد، إِزار و رِداء- از ماده أمّ یؤمّ به معنی قصد گرفته شده - یعنی کسی که مقصود مردم و قدوه و هادی باشد و مردم را به سعادت ابدی برساند- ایصال الی المطلوب داشته باشد، و احکام الهیه را در جامعه اجراء کند، نه فقط موعظه و انذار و بشارت داشته باشد، بلکه در مقام عمل- از مفاسد جلوگیری کند و مردم را به سعادت برساند. از آیه شریفه استفاده می شود که خداوند منّان..... ادامه مطلب »

میزان وجوب رعایت تجوید در نماز

آیا هنگام قرائت سوره حمد و دیگر اذکار در نماز باید قواعد تجویدی رعایت شود؟ پاسخ معظم‌له بسمه تعالی بعد التحیة و السلام رعایت محسّنات و قواعد تجویدی لازم نیست،  و لکن باید حروف، به طور صحیح تلفظ بشود، که در عرف گفته شود، عربی صحیح است؛ و مرحوم سیّد این مسئله را..... ادامه مطلب »

عدم توانایی بر انجام نذر

به نظر حضرتعالی  اگر شخصی نذری کرده باشد به صورت شرعی ، مثلا محرم  هر سال یک گوسفند  قربانی کند ولی بعد از چند سال توانایی خرید نداشته باشد  ،آیا باید برای ادای نذر خود قرض  یا وام  بگیرد یا تکلیفی ندارد؟ پاسخ معظم‌له بسمه تعالی بعد التحیة و السلام اگر بتواند وام را به راحتی اداء کند و به حرج و مشقت نمی‌افتد، وام بگیرد و به نذر خود عمل کند؛ و اگر توانایی ندارد.... ادامه مطلب »

محرمیت فرزندان در به سبب ازدواج

به نظر جنابعالی آیا با ازدواج مردى كه فرزند پسر دارد با زنى كه فرزند دختر دارد, آن پسر و دختر را بر یكدیگر محرم مى‌كند؟ پاسخ معظم‌له بسمه تعالی بعد التحیة و السلام در فرض سؤال؛ ازدواج این مرد و زن، برای پسر و دختر آنها محرمیّت..... ادامه مطلب »

موارد صحت نماز با لباس نجس

بنابر نظر حضرتعالی در چه مواردی نماز خواندن با لباس و اشیاء نجس صحیح است؟ پاسخ معظم‌له بسمه تعالی بعد التحیة و السلام در سه صورت اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است: اول: آنکه به واسطه زخم یا جراحت یا دُمَلی که در بدن اوست لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد. دوم: آنکه بدن یالباس او به مقدار کمتر از درهم که به اندازه بند سر انگشت اشاره(سبّابه) میشود، به خون آلوده باش..... ادامه مطلب »

عودت و بازگرداندن هدایای عقد و نامزدی

به نظر حضرتعالی  دونفر که ازدواج کرده و بعد از مدتی عقد آنها بهم میخورد آیا استفاده از وسائل و لباس و هدیه هایی که داماد به عروس خانم  داده اشکال دارد ؟ و باید برگرداندیاخیر؟ پاسخ معظم‌له بسمه تعالی بعد التحیة و السلام کسی که به دیگری هدیه می‌دهد می‌تواند آن را پس بگیرد، به غیر از پنج مورد: هدیه را از روی قصد قربت (برای خوشنودی) خداوند داده باشد. هدیه را به یکی از ارحام (خویشاوندان نسبی) داده باشد. ...... ادامه مطلب »

پیمان الست

{وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ} [1] و [یاد کن] هنگامی را که پروردگارت از فرزندان آدم از پشت آنان ذریّه آن ها را برگرفت و آنان را بر خودشان گواه ساخت که آیا پروردگار شما نیستم؟ گفتند چرا، گواهی دادیم که روز قیامت نگویید ما آگاه نبودیم. مفسران به اتکاء روایات فراوان و گوناگونی که در ذیل این آیات در منابع اسلامی نقل شده است نظراتی دارند که از همه مهمتر دو نظر زیر است: 1-هنگامی که آدم آفریده شد فرزندان آینده او تا آخرین فرد بشر از پشت او به صورت ذراتی بیرون آمدند(و طبق بعضی از روایات این ذرات از گل آدم بیرون آمدند) و از طرف خداوند به آنها خطاب شد: {أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ }آیا پروردگار شما نیستم؟! همگی در پاسخ گفتند:{بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ} آری بر این حقیقت همگی گواهیم. سپس همه این ذرات به صلب آدم (یا به گل آدم) بازگشتند و به همین جهت این عالم را عالم«‌ذر» و این پیمان را پیمان «الست» می نامند ۲- منظور از این عالم و این پیمان، همان...... ادامه مطلب »