اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
خانه » استفتائات (برگه 50)

استفتائات

حکم به ارتداد و شرایط آن

قال الله الحکیم: ]وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ وَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ[[1]  تحقق ارتداد به حکم حاکم نیاز ندارد؛ اگر انسانی با داشتن عقل، بلوغ، قصد و اختیار یکی از ضروریات دین مانند: ادامه مطلب »

صحت عقد ازدواج با دختر باکره غیر مسلمان(اهل کتاب)

کلمه باکره غلط مشهور است و صحیح آن(باکر و بکر)می باشد، زیرا مانند حائض و حامل از صفات مختص زنان است و تاء تأنیث احتیاج ندارد.  در ازدواج با دختر (باکر) در اسلام اذن ولیّ او (پدر و جد پدری) شرط است، اگرچه دختر یهودی یا مسیحی باشد؛ مگر در آیین آنان ...... ادامه مطلب »

تقلید از مرجع دیگر

اگر اعلمیت مرجع تقلیدش محرز باشد یا محتمل الأعلمیّه باشد و در مسئله ای فتوی بدهد، عمل به نظر غیر أعلم جایز نیست و باطل است، و چنانچه مرجع تقلیدش از نظر فقاهت با مجتهد دیگر مساوی باشد و تاکنون ..... ادامه مطلب »

شبیه سازی انسان و حیوانات

هرگونه پیشرفت های علمی که موجب ضرر به فرد یا جامعه نباشد، به خودی خود مباح و جایز میباشد، اما اگر موجب فساد شود، جایز نیست؛ زیرا دفع فساد واجب است. شبیه سازی نظام جامعه را که بر پایه اختلاف بین زبان ها، رنگ ها، جنس ها و قبیله ها پایه گذاری شده بر هم می زند، و لذا به عنوان «ثانوی» شبیه‌سازی..... ادامه مطلب »